Bolest beder, Lumbalgo, LS syndrom

S bolestí zad v lumbosakrální oblasti se alespoň jedenkrát v životě setká až 90% populace, u 65% z nich se jedná o recidivující a dlouhodobý stav. Postiženy mohou být jednotlivé úseky páteře nebo pouze jednotlivé obratle. Příčin bolestí páteře je celá řada. Nejčastější příčinou bolestí je nevhodný způsob vykonávání běžných denních činností. Dále jsou způsobeny špatným držením těla,ochabováním zádových a břišních svalů, sedavým zaměstnáním,vykonáváním práce zahrnující zvedání břemen, jednostrannou zátěží,nedostatečnou nebo nadměrnou aktivitou,prochladnutím, stresem a stresovými stavy, obezitou, degenerativními změnami na páteři, úrazy.

Bolesti páteře však mohou být způsobeny také náhlým vyhřeznutím ploténky, onemocněním některých vnitřních orgánů, zánětem či infekcí, nebo zátěží v těhotenství. Bolest může být buď lokalizovaná nebo s propagací do dolních končetin.

Akutní bolest vznikne náhle a trvá maximálně do 4 týdnů, subakutní do 3 měsíců a chronická nad 3 měsíce.

Ideální léčbou by měla být PREVENCE již od dětství, zejména v době růstu!!!! Prevencí je nepřetěžovat záda a pravidelně cvičit. Léčba bolestí zad by měla zahrnovat nejen úlevu od bolesti, ale odstranění příčin, změnu v denních činnostech, zátěži i odpočinku, což je velkou výzvou pro každého.

Pro efektivní léčbu lumbalga (akutní bolesti zad) nebo chronických bolestí zad využíváme fokusovanou rázovou vlnu a trakční jednotku TRITON spolu s doporučeným klidovým (odlehčovacím a úlevovým) režimem a cvičením.

Fokusovaná rázová vlna (FRV) může být účinnou metodou ke zmírnění bolesti v oblasti bederní páteře. FRV je moderní neinvazivní metoda, která využívá akustické vlny s vysokou energií. FRV může stimulovat procesy hojení v těle, zlepšit prokrvení a zvýšit metabolismus v tkáních, což vede ke snížení bolesti a zánětu.

Trakce v horizontále je považována v rehabilitaci za nejšetrnější a nejbezpečnější metodu terapie bolestí zad. Léčba trakcí probíhá na speciálním lehátku TRITON, vleže na zádech nebo na břiše. Dochází ke střídání tahu a uvolnění a tento opakující se proces je po nastavení potřebných parametrů řízen počítačovým sofistikovaným programem. Trakční terapie se používá k šetrnému mírnému roztažení páteře a uvolnění tlaku na nervy a ploténky, což přináší úlevu zejména při jejich výhřezech. Doba trvání trakce je většinou 30 min. Dalších 20-30 min necháváme pacienta ležet v úlevové poloze, abychom dosáhli co nejlepšího efektu.Trakce nesmí bolet!!! Rovněž poloha při trakci musí pacientovi zcela vyhovovat. Důležité je, aby terapie trakcí byla prováděná pod dohledem terapeuta, aby byla správně nastavena a přizpůsobena potřebám každého pacienta.

Frekvence trakcí by měla být co nejčastější, ideálně 4x týdně, po zmírnění bolestí 2x týdně do celkového počtu 10-15x. Preventivně lze trakce rovněž využívat, zejména když cítíme přetížení zad. Cena za jednu trakci je 500,- Kč.

Bolest SIK (sakroiliakální skloubení , SI skloubení, „es íčko“, křížokyčelní kloub)

Jedná se o přechod mezi kostí křížovou (os sacrum) a kostí kyčelní (os ilium), proto se do češtiny překládá jako křížokyčelní kloub. Často se také setkáte s názvem SI – „es íčko“ (vycházející ze zkratky latinského pojmenování). Na rozdíl od většiny kloubů, kde styčné plochy tvoří hlavice a jamka, tvoří tento kloub dvě drsné plošky, které na sebe přiléhají. Je to tedy tzv. tuhý kloub. I přesto, že je sakroilikální kloub označován za tuhý, vykonává důležité pohyby a to ve směru předozadním, kolem horizontální osy a kývavý. Pohyby jsou sice malého rozsahu, ale důležité pro správné postavení pánve. Toto se potvrzuje právě při blokádě. Pohyb v tomto kloubu je znemožněn a my pociťujeme nepříjemnou bolest, zejména při chůzi a pohybech dolní končetinou.

PROJEVY

Při blokádě SIK se projeví ostrá bolest v horní polovině hýždě, která dotyčného omezuje v běžných činnostech (např. chůze, chůze do schodů, vystupování z auta…). Instinktivně dojdě k omezování zatížení nemocné strany, což se může projevit kývavou chůzí, ale po změně zatížení, může začít bolet SI i na druhé straně. Někdy se na základě přetížení vazivových struktur pánve přihlásí i bolest třísel a spony stydké nebo bolest hýždě a zadní strany stehna.

Ošetřujeme SIK fokusovanou rázovou vlnou (využíváme její hluboký průnik do vazivých struktur a stimulaci protizánětlivého účinku) a mobilizaci.

Cena je dle použitého rozsahu terapie 1800 až 2000 Kč za jedno ošetření, počet ošetření 1-3x v týdenních intervalech.