Bolest kyčle - coxartróza

Coxartróza je odborný název pro artrózu kyčelního kloubu. Jedná se o degenerativní onemocnění, při kterém dochází postupně ke změnám ve struktuře hlavice kosti stehenní a kloubní jamky. Následkem degenerace tkání se nejprve zúžuje kloubní štěrbina, následně ubývá kloubní chrupavky, objevují se kloubní výrůstky (osteofyty), až v konečném stádiu může dojít k ankyloze (zániku kloubu a srůstu kostí do jednoho celku). Podle těchto nálezů, dobře zobrazitelných na rentgenového snímku, se určuje stupeň artrózy, kdy 1.stupeň znamená jen drobné změny ve struktuře kloubu a 4. stupeň již odpovídá rozsáhlým degeneracím.

PŘÍČINA coxartrózy? O příčině PRIMÁRNÍ coxartrozy spíše usuzujeme na poruchu metabolismu chrupavčité tkáně. SEKUNDÁRNÍ coxartróza je vyvolána dlouhodobým opotřebením nebo poškozením kloubní chrupavky. Může vznikat na podkladě v návaznosti na již proběhlé úrazy a poranění nebo onemocnění kloubu (např.Mb.Perthes, femoroacetabulární impingement). Příčinou může být vrozená vývojová dysplázie kloubu, atypický tvar kloubních ploch nebo některá zánětlivá onemocnění (revmatoidní artritida).

PROJEVY

Bolest a omezení pohyblivosti kyčelního kloubu. Typickým prvním příznakem artrózy kyčle je startovací bolest, která po postupném “rozhýbání” sama odezní. Pacienti si nejčastěji stěžují na bolest po ránu nebo delším sedu, jakmile však kloub rozpohybují, obtíže se zmenší nebo vymizí. Bolest postupně doprovází každý pohyb kyčlí a později se objevují i nepříjemné drásoty. Bolest se obvykle projevuje v oblasti třísel a jde směrem dolů po vnitřní straně stehna. Současně se omezuje hybnost v kloubu, nejprve do vnitřní rotace a zanožení (extenze), postupně i do přednožení (flexe) a vnější rotace. Při vyšších stupních artrózy má pacient bolest i v klidu a při spánku. Tyto příznaky odpovídají IV.stupni artrózy, která se obvykle řeší formou náhrady kloubu, tzv. totální endoprotézou (TEP).

Léčba artrózy kyčle by měla vždy začínat konzervativní terapií, tedy formou fyzioterapie a kompenzačního cvičení. Cílem je uvolnění svalů s vyšším napětím a zlepšení hybnosti v kloubu.

Cílenou a účinnou součástí konzervativní terapii artrózy je stimulace tkání radiální a fokusovanou rázovou vlnou, kterou aplikujeme na svaly dle zřetězení a přímo do kloubní štěrbiny. Tyto vlny proniknou hluboko do postižené oblasti a díky této stimulaci dochází k přirozené obnově tkání. Rázová vlna snižuje bolest a ztuhlost v postiženém kloubu a zlepšuje jeho funkci, tlumí zánětlivý proces. Terapie rázovými vlnami je obecně považována za bezpečnou a jednu z nejúčinnějších metod léčby artrózy. Dojde ke zmírnění bolesti a tím i možnosti snížit dávku užívaných analgetik.

Pacient s artrózou kyčle by si měl uvědomit, že jde o postižení nosného kloubu. Vždy je důležité najít správnou míru fyzické zátěže, kloub nepřetěžovat, zejména pokud jde o obézního pacienta a zvolit si přiměřené sportovní aktivity pro radost z pohybu, v kombinaci s odpočinkem.

Počet potřebných ošetření je většinou 5x v týdenních intervalech. Cena za jedno ošetření je 2000,- Kč.

Bolest trochanteru, Trochanterická bursitida, Trochanter major (velký chocholík)

Trochanter major je kostěný výčnělek na horním konci femuru (stehenní kosti) a je místem úponu 3 svalů m. gluteus medius, m. gluteus minimus, m. piriformis. Vyvážená funkce veškerých svalů kyčelního kloubu je podmínkou pro stabilizaci hlavice v jamce a součaně pro umožnění pohybu všemi směry (zevní a vnitřní rotace, flexe a extenze). Pomoc při stabilizaci kyčelního kloubu má rovněž Iliotibiální trakt, což je zesílený vazivový pruh napínající se po boční straně stehna. Jeho úkolem je stabilizovat kyčel především proti pohybu do přinožení (addukce). U velkého trochanteru se nachází tíhový váček (burza), který má za úkol snižovat třecí síly mezi kostěným výčnělkem a měkkou tkání tak, aby pohyb svalu nebo šlachy byl bez omezení.

Trochanterická bursitida je zánětlivé onemocnění tíhového váčku (burzy). Pokud dochází dlouhodobě k iritaci burzy, např. nevhodným pohybem, může se váček zanítit a vzniká tak bursitida. K zanícení váčku dochází obvykle při zvýšeném tření iliotibiálního traktu o velký trochanter. Trochanterická burzitida objevuje často u běžců, kteří více zatěžují svaly na vnitřní straně stehna (adduktory). Možnou příčinou zanícení váčku může být také poranění nebo operace na kyčelním kloubu.

PROJEVY

Pacienti si obvykle stěžují na bolest z boční strany stehna objevující se např. při běhu nebo chůzi. Bolest se může šířit po boční straně stehna až ke koleni. Často bývá také přítomna bolest vleže na boku, kdy dochází ke kompresi burzy. Pacienti mohou vnímat také pocit “praskání” či “přeskakování” v oblasti kyčle. Postupně je možné vnímat změnu ve stereotypu chůze, např. napadání nebo kulhání.

Stimulace tkání radiální a fokusovanou rázovou vlnou, odstranění příčiny vzniku omenocnění, aby se bursitida neměla tendenci zopakovat, je nutné přijít na důvod příčinu vzniku a tu řešit. Např. upravit stereotyp běhu nebo chůze, posílit stabilizátory kyčelního kloubu, případně upravit svalové dysbalance mezi vnitřní a vnější stranou stehna (abduktory a adduktory) - toto řešíme bezplatnou konzultací s naší fyzioterapeutkou v průběhu terapie. Na oblast trochanteru a svaly související s postiženou oblastí aplikujeme kombinaci radiální a fokusované rázové vlny. Tyto vlny proniknou hluboko do postižené oblasti. Rázová terapie zlepšuje průtok krve a buněčný metabolismus v postižené oblasti, tlumí zánětlivý proces a cílenou stimulací podporuje hojení tkání. Díky této cílené stimulaci dochází k přirozené obnově tkání a ústupu bolesti.

Počet potřebných ošetření je většinou 5x v týdenních intervalech. Pokud pacient přijde brzy po výskytu potíží, stačí i menší počet ošetření.(3-4x)

Cena za jedno ošetření je 2000 až 2500 Kč dle rozsahu ošetření.