Karpální tunel

Syndrom karpálního tunelu, odborně syndroma canalis carpi, je nejčastější úžinový syndrom a současně nejčastější nemoc z povolání. Je to stav, při kterém pacient pociťuje nejdříve nepříjemné parestezie a dysestezie (mravenčení, brnění a změny čití) na 1. až 4. prstu, zpočátku typicky v noci, kdy k úlevě musí ruku protřepat. Postupně jsou tyto potíže i přes den, v klidu nebo při manuální práci, při jízdě na kole s držením řídítek nebo při zvednutí končetiny (např při držení v dopravním prostředku). Ruka je pocitově oteklá, ikdyž zjevný otok patrný není. Postupně dochází ke zhoršení jemné motoriky a omezení hybnosti palce (abdukce, opozice) zejména dochází k omezení pohybu a bolesti dlaně a zápěstí.

Rázová vlna snižuje svalovou bolest i napětí a urychluje regenerační procesy v postižených tkáních. Léčba probíhá v kombinaci aplikace fokusované rázové vlny na oblast karpálního tunelu a radiální rázové vlny na uvolnění předloktí.

Počet doporučených terapií je 5 x, v týdenních intervalech, cena za jedno ošetření je 1500 Kč.

Dupuytrenova kontraktura (také nazývána Dupuytrenova nemoc, fibromatóza palmární fascie)

Dupuytrenova kontraktura je poměrně časté degenerativní onemocnění ruky. Toto onemocnění způsobuje tvorbu podkožních vazivových uzlů a pruhů v dlani a na prstech, ale nejedná se o postižení šlach. Vazivové pruhy se postupně zahušťují a zkracují, což způsobuje, že se prsty ohýbají do dlouhodobého postavení, které je známé jako kontraktura, znemožňující plné natažení prstů. Většina změn se objevuje na dlaňové straně ruky. U přibližně poloviny pacientů je postižení oboustranné, při jednostranném postižení je více postižena pravá ruka. Tkáň fibromatózy se může vyskytovat i na hřbetní straně v oblasti malých kloubů a vzácně také na ploskách nohou (morbus Ledderhose) nebo na penisu (morbus Peyronie).

Dupuytrenova kontraktura se obvykle vyvíjí postupně a často se vyskytuje u lidí nad 50 let věku. Příčina onemocnění není přesně známa, ale zdá se, že má genetickou predispozici a může být spojena s určitými faktory rizika, jako je diabetes, kouření, alkoholismus a epilepsie.

Kombinace radiálních a fokusovaných rázových vln (FRV) může pomoci zmírnit bolest a zlepšit pohyblivost prstů. Výsledek ale záleží na včasnosti zahájení léčby, čím dříve, tím lépe. V těžkých případech se kontrakrury řeší chirurgicky.

Počet ošetření a frekvenci určujeme při prvním vyšetření, většinou je potřebná základní série 5ti ošetření v týdenních intervalech a následně udržovací terapie v době, kdy pacient cítí, že se zhoršuje bolest nebo ztuhnutí. Cena za jedno ošetření je 1200 až 1500 Kč za jednu ruku.